Thursday, 20 June 2013

penipuan pembayaran oleh pelanggan

assalamualaikum,

nak cerita pengalaman selepas dah hampir 5 tahun dalam biz online ni. bile da lama mmg macam2 ragam org yg kite akan kite jumpe.

kadang2 bila da banyak sangat urusan dan semua dibuat secara serentak kite memang sering terlepas pandang. cth nye, satu kes tu customer cakap yg dia bayar melalui IBG dari CIMB to my maybank account. dan seperti biasa bile urus semuanya secara serentak terlupa nak asingkan masa nak pegi pos tu.

bile da lepas pos semuanya baru tengok balik catatan, alamak da terpos sekali la sebelum tunggu bayaran clear dalam account. Bila cuba tanya customer tu dia cakapa mmg da byr dan bile suruh hantar proof payment, dia pun ckp nanti dia akan email. okay, tunggu je la kan.

punye la tunggu tak ada jugak, terus cek tracking num bagi barang tersebut, alhamdulillah, kebetulan masa penghantaran kali pertama, si penerima tiada di rumah. maksudnya, org tu tak dapat lagi barang tu. jadinya, masih ada harapan untuk dapatkan semula. terus call pos laju care line. alhamdulillah, bersykur sebab yg jawab panggilan tu baik orang nye dan dia bagitau ape yg perlu sy buat.

kalo kawan2 pun ade kena macam ni jugak, boleh la ikut steps camni.

1. cek dulu tracking num - kalo da diterima memang selamat la kan, tak boleh nak buat apa lagi :( tapi kalau dlm kes seperti sy, masih boleh diselamatkan lagi

2. terus call pos laju untuk mintak dihantarkan semula kepada pengirim

3. kena tulis surat ntuk memohon dibuat penghantaran semula, yg ni email aje pun boleh. sy tgk agak efisien jugak diorang cek email tu, diorang respons dalam masa 24jam

4. dan kalau tak silap, selepas 2 hari sy dah dapat semula bungkusan tu ke tangan sy.

alhamdulillah :) kalo tak rasa sedeh la jugak kan. tak sangka ada orang yg sanggup menipu dalam urusan macam ni, macam lupa pulak dia balasan dari Allah atas apa yg dia buat tu. semoga orang tu menyesali perbuatan nya itu dan mendapat petunjuk dr Allah swt.

pengajaran untuk diri sendiri, kena la lebih berhati2 dalam setiap urusan.

daaaa :)


2 comments:

  1. eiii tk baik taw org tu.. mcm tktaw halal haram kn.. tp mmg kena hati2 skrg cik tim.. mcm2 perangai diorg..

    nasib cik tim baik sbb dpt blk brg tu.. be extra careful sis.. peringatan utk diri sndr gak.. maklum laa kita nie selalu gak berurusan secara online..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak, tak sangka ada org nak buat macam tu, tapi tula, kena jadikan pengajaran supaya kite akn lebih berhati2 semasa berurusan di masa hadapan :)

      Delete