Wednesday 13 April 2011

kek batik, heeee :)

assalamualaikum n hi sume..

minggu ni buat keje kat rumah je, heee, sesekali tu akan ada rasa bosan, hehehe, teringat pulak nk buat kek batik, kebetolan ade nampak satu resepi baru, hmm, macam lebih mudah dari resepi yg biasa aku buat tu. resepi yg salu aku buat tu mmg simple jz kena pukul maam buat kek bese la, yg ni pulak resepi nye xperlu pukul2, jz taram  masuk dlm kuali je sume bahan. macam senang kan. kalo nk try ni la resepi nye, klik link ni taw :)

ikut resepi baru yg sy try.. personally sy lebih suke my own resepi ;p

ni hasil yg aku buat ikut resepi tu, dari resepi tu, aku tak masukkan telur and kurang kan gula jadi setengah cawan je. tp hmm, still rasa cam manis gak. bagi aku la, aku tak suke sgt yg ikut resepi ni, aku suke lagi yg aku bese buat tu, hmm, next time kalo nak buat, aku akn buat macam biasa yg aku buat tu jugak. ni kali petama n akhir buat camni kot, hehehe. rasa cam xserasi dengan rasa kek baik ikut resepi ni la ;p 

heeee, kalo korang nk tau resepi yg aku  belajar dr macikku sejak d zmn sekolah lagi ;p 

bahan2 nye ye

2 atau 3 biji telur
1 senduk mentega
1 gelas gula (kurangkan pun okay, sbb nnt manis sgt)
2 gelas milo
1/2 tin susu manis
1 atau 2 sudu serbuk koko
3/4 gelas tepung gandum
sedikit gula hitam ( yang ni kalo kat sini xtaw nk carik kt mana, so kalo buat kt kl, sy xletak pun, kalo kat sarawak mmg ade, so kek nnt akn lebih hitam)
sebungkus roti mary

cara membuat pulak

1. pukul gula + mentega hingga kembang, (agak2 cam dah hancur gula, hehehe) -kek ni xsensitive cam kek lapis pon, agak2 je cam hancur gula tu ok la tu. 

2. masuk telur 1 per 1

3. masuk susu, lepas dah rata, masuk la ye satu persatu sume bahan2 yg lain (milo, tepung, serbuk koko)

4. bila adunan da rata, masuk dlm kuali, masak dgn api yg sederhana, sampai jd likat. bila da likat, masuk pulak roti mary

5. bila da rata sume, masuk dlm loyang, sy biasa lapiskan loyang dgn plastik smpai plastik tu keluar dr acuan, spy nanti sy boley angkat kek tu untuk senang nk potong.. (ni sebab kek ni xmacam kek lapis taw, yg boley duk lenggang2 n tepuk2 manja ckit acuan tu, nnti dia boley kelua dr acuan, heeee.. ni cara sy la, terpulang pada seseorg jugak kn)

6. pastu tekan2 kasi dia lebih padat. tadaaaa siap :)

okayy, kalo sesape nk cube tu boley la cube ye, sng je

No comments:

Post a Comment